استفاده از اینترنت و امکانات دنیای مجازی امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن تبدیل شده است . امروزه در دنیا نزدیک به یک میلیارد کاربر اینترنتی وجود دارد . به خاطر سرعت دسترسی بالا میلیون‌ها نفر از محیط کار و منازل خود برای دسترسی به دنیای اینترنت از تکنولوژی ADSL استفاده می‌کنند . علاوه بر این تکنولوژی سایر تکنولوژی‌ها نیز نظیر اینترنت با فیبر نوری و اینترنت بیسیم نیز در خدمت اتصال به شبکه جهانی هستند . آیا اینترنت فعلی از لحاظ سرعت و پهنای باند برای شما رضایت بخش است . با هم مروری بر وضعیت سرویس‌های اینترنتی ارائه شده در کشور دوست و همسایه ترکیه می‌پردازیم :


دسترسی به دنیای وب

کشورهای اروپایی در میان کشورهایی با سرعت دسترسی بسیار بالا و تعرفه های مناسب در جایگاه های بالاتری قرار دارند . در این میان کشور ترکیه به خاطر نزدیکی به این کشورها شانس بالاتری در دستیابی به اینترنت سریع و ارزان دارد . نزدیکی به ستون فقرات اینترنت دنیا و زیرساخت‌های اساسی که در میان اروپا و ایالات متحده آمریکا واقع شده از مزیت‌های این کشور در دسترسی به وب به شمار می‌رود . به بیانی دیگر موقعیت جغرافیایی این کشور امکان دسترسی سریع‌تر به منابعی چون Facebook ، Youtube ، Google را حتی نسبت به کشورهایی چون ژاپن و کره بیشتر فراهم آورده است .


در کشور ترکیه ۳۰ میلیون کاربر اینترنتی وجود دارد ، در این کشور اینترنت از ۷ شرکت با زیر ساخت‌های خصوصی متعلق به خود از طریق ADSL ، فیبر نوری ، و کابل ارائه می‌شود . این شرکت‌ها سرعت‌های مختلف دسترسی ، پهناهای باند مختلف و برای محیط‌های کاری بسته های ویژه ای ارائه می‌کنند . از این میان ۷ شرکت که هر کدام با ویژگی‌های انحصاری خود سرویس می‌دهند ، برای کاربران ترک اهمیت قضیه بسته به نوع استفاده آن‌ها از نت و مقدار هزینه ای است که می‌توانند نسبت به سال گذشته برای این کار اضافه صرفه جویی کنند . ترک‌ها ولع خاصی به اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت دارند و این ذائقه را توانسته اند به شرکت‌های ارائه دهنده تحمیل کنند . دو سال پیش ۳ اپراتور بزرگ تلفن همراه این کشور رسما به باشگاه ۳G پیوستند تا با ارائه آخرین فناوری ارتباطی تلفن همراه دنیا مشتریان ترک خود را راضی نگه دارند .

سرعت اینترنت ترکیه

در ترکیه ارتباط مستقیمی با افزایش تعداد کاربران و افزایش کیفیت خدمات وجود دارد ، بسته های مختلف با قیمت‌های خود و هدایای تشویقی به کاربران امکان انتخاب بهترین گزینه را می‌دهد . همچنین قبل از خرید ، مشتری امکان تست سرعت دسترسی را در محل مورد استفاده خود دارد . چنانچه کاربر اینترنت فقط چک کردن پست الکترونیکی و وب گردی دو سه ساعته را انتظار دارد بسته های ۱Mpbs را ترجیح می‌دهد ، سرعت دسترسی ۱Mpbs در میان کاربران و منتقدان این حوزه سرعت پایین خوانده می‌شود . افزایش ساعات وب گردی ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و مثل آن بسته های ۴ مگابیت بر ثانیه و بالاتر را می‌طلبند . با افزایش ساعات استفاده از اینترنت سرعت‌های بالاتر و محدودیت دانلود کمتر به میان می‌آید و در این زمان کاربر ترک بسته های ۱۰ مگابیت بر ثانیه را انتخاب می‌کند . زمانی که دانلود عکس‌ها ، موسیقی‌های مورد علاقه و فیلم‌ها مطلوب کاربر می‌شود ، حجم دانلود نامحدود و سرعت بالا شرط است و بسته های ۱۰ تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه انتخاب می‌شوند . معمولا شرکت‌های ISP تعرفه های غیر خانگی و صنفی را به قیمت نصف به مشتریان خود ارائه می‌کنند . در ذیل قیمت بسته های ۲۴ ماهه خانگی اینترنت از طریق ADSL یکی از شرکت‌های ISP می‌آید ، توضیح اینکه حجم دانلود نامحدود شرط قرار گرفته است . ( قیمت‌های مربوط به سال ۱۳۹۰ می‌باشد ) ۲ مگابیت بر ثانیه : ۴۴۸۰۰ تومان – ۴ مگابیت بر ثانیه : ۵۷۴۰۰ تومان – ۸ مگابیت بر ثانیه : ۷۶۳۰۰ تومان – ۱۶ مگابیت بر ثانیه : ۹۰۳۰۰ تومان . شرکت‌های ارئه دهنده سرویس‌های اینترنتی معمولا همراه با ارائه خدمات تخصصی خود اقدام به معرفی و فروش انواع پی سی‌ها ، نوت بوک ها ، تبلت و گوشی‌های همراه و هوشمند نیز می‌نمایند . فروش اینگونه محصولات که منوط به خرید سرویس‌های آن شرکت می‌باشد اکثرا از کالاهای معتبرترین کمپانی‌های دنیا است که با تخفیف ویژه و یا به صورت اقساطی و با آسان‌ترین شرایط و بدون کمترین کاغذ بازی و انواع ضمانت‌ها در اختیار شهروندان ترک قرار می‌گیرد .

اینترنت با فیبر نوری

اوایل سال میلادی جاری شرکت سوپر آنلاین ، شرکت اینترنتی ترک سل خبر اتمام پروژه فیبر نوری اختصاصی خود را که سراسر اروپا را پیموده بود اعلام کرد و همزمان با آن نوید استفاده از اینترنت فوق سریع با استفاده از فیبر نوری را به شهروندان و مشتریان خود داد . این شرکت در افتتاح فاز یک این طرح که شامل اکثر شهرهای این کشور می‌شد با رساندن فیبر نوری به درب خانه‌ها و محل کار افراد اعلام کرد شهروندان را با سرعتی فوق تصور آشنا خواهد کرد و چهره استفاده ازامکانات اینترنتی را با افزایش سرعت و پهنای باند متحول خواهد کرد . هرچند این اقدام برای اولین بار نبود که در ترکیه اتفاق می‌افتاد و تقریبا هر هفت شرکت ارائه دهنده سرویس ، شبکه های زیرساخت و باند ارتباطی مستقیمی برای خود دارند که برای یافتن بازارها و مشتریان جدیدتر همچنان به گسترش زیر ساخت‌های خود در کشورهای اروپایی می‌پردازند ولی سرعت دسترسی ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را برای اولین بار ترک سل به مردم این کشور هدیه کرد . این شرکت نمودار ساده ای برای فهم بهتر سرعت اینترنتی خود که بر مبنای فیبر نوری است به مشتریانش می‌نماید . بر اساس ادعای این شرکت دانلود یک لوح DVD با سرویس ۲۰Mbps برابر ۳۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه ، با سرویس ۵۰Mbps برابر ۱۲ دقیقه و ۳۲ ثانیه، با سرویس ۱۰۰Mbps برابر ۶ دقیقه و ۱۶ ثانیه و با سرویس ۱۰۰۰Mbps برابر با ۳۸ ثانیه است . قیمت‌های ارائه سرویس‌های خانگی ماهانه با حجم دانلود نامحدود این شرکت به شرح زیر است : ۲۰ مگابیت بر ثانیه : ۴۹۰۰۰ تومان – ۵۰ مگابیت بر ثانیه : ۷۰۰۰۰ تومان – ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ۱۰۰۰۰۰ تومان – ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه ۷۰۰۰۰۰ تومان .

تلویزیون اینترنتی

طبیعی است این سرعت دسترسی و قیمت مناسب راه را برای استفاده از تلویزیون‌های اینترنتی باز می‌کند اما قبل از این شرکت اینترنتی ترک سل ، شرکت اویدونت ، شرکت اینترنتی ترک ست به ارائه سرویس‌های تلویزیون کابلی و اینترنت از طریق ماهواره اقدام نموده بود . شهروندان ترک به سهولت و با قیمت‌های بسیار مناسب و بسته‌هایی با قیمت پایه هفت هزارتومان می‌توانند به تماشای شبکه های تلویزیونی با کیفیت HD که در فضای وب پخش می‌شوند بنشینند ، در هنگام پخش مستقیم مسابقه ورزشی می‌توانند آن را نگه دارند ، به عقب بزنند ، صحنه به ثمر رسیدن گل پیروزی تیم محبوبشان را بارها ببینند و صحنه مشکوک آفساید را به کررات بررسی کنند . سریال‌های محبوبشان را هر چند بار که مایلند تماشا کنند و با ریموت کنترل تلویزیون خود جدیدترین فیلم‌های سه بعدی روز را کرایه کرده و بی هیچ وقفه ای به تماشا بنشینند .

فیلترینگ

گشت و گذار در فضای مجازی در ترکیه تا سال گذشته که دولت رجب طیب اردوغان طرح فیلترینگ برای افزایش امنیت اجتماعی و مبارزه با تروریسم را تصویب نکرده بود ، آزاد و بدون فیلتر بود ولی اینترنت این روزها در ترکیه با ۴ بسته محتوایی که بسته به نوع آن مجموعه ای از سایت‌های فیلتر شده را همراه دارد به افراد ارائه می‌شود .


منبع: ویکی پلاس